
The promise of economic growth which has dominated society for so long has reached an impasse. In his classic analysis, Fred Hirsch argued that the causes of this were essentially social rather than physical. Affluence brings its own problems. As societies become richer, an increasing proportion of the extra goods and services created are not available to everybody. Material affluence does not make for a better society.
Fred Hirsch's classic exposition of the social limits to growth manages to connect many of the apparently disparate factors that blight modern life: alienation at work and deteriorating cities as well as inflation and unemployment.
Positional goods are defined by Fred Hirsch as goods whose value for the consumer depends more on how these goods compare with the goods consumed by others rather than on their direct utility. Positional goods are goods and services that people value because of their limited supply, and because they convey a high relative standing within society. Positional goods may include brand-name luxury handbags, a custom Feadship motor yacht, or front-row tickets to the Super Bowl.
위치재 位置財 , Positional Goods
위치재란 잠재적 소비자 중 극소수만 구매할 수 있다는 사실 때문에 가치가 상승하는 재화를 말한다. 필수품보다 고급품이나 사치품이 위치재가 된다. 즉, 희소하거나 다른 사람들이 대체재보다 선호하기 때문에 가치가 생기는 재화. 예를 들어 높은 사회적 지위, 명성, 매우 좋은 식당의 예약, 비싼 자동차, 사교육 등이다.
우리가 타인을 신뢰할 수 없어서 불행을 선택한 이유는 용의자의 딜레마에서도 일상생활에서도 자주 발견된다.
-인용 : 위치재로서의 사교육 문제, 이준구교수, 2021.8.30-
게임이론에서 우월전략은 상대방이 어떤 전략을 선택하든 자신에게 유리한 전략을 뜻합니다. 여러분이 한 사람의 학부모가 되었다고 가정해 보기로 하지요. 남들이 사교육을 시키는 경우라면 당연히 나도 사교육을 시켜야 합니다. 남들이 사교육을 시키지 않는 경우라도 나만 사교육을 시키면 그만큼 더 유리해집니다.
결론적으로 말해 남들이 사교육을 시키든 말든 나는 사교육을 시키는 것이 더욱 유리한 결과를 가져옵니다. 따라서 모든 학부모들이 사교육을 시키는 전략을 선택하게 되고, 바로 이것이 우리가 직면해 있는 서글픈 상황입니다. 모두가 사교육을 시키지 않기로 합의하면 좋겠지만, 현실적으로 그것이 불가능하다는 것이 불행의 핵심입니다.
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